niedziela, 6 października 2013

Wielki Mur Chiński - niezwykła budowla

Wielki Mur Chiński to bez wątpienia największa budowla obronna, jaką wzniesiono kiedykolwiek. Ma ok. 8851 km długości. Na tą długość składa się 6259 km rzeczywistego muru, 359 km rowów i 2232 naturalnych barier, takich jak  góry i rzeki. W większości encyklopedii podaje się,  iż mur ma 2400 km długości. Jednak to  tylko długość głównego odcinka, bez odnóg. Ściany zbudowano z wielkich płyt granitowych mających u podstawy 6,5 m, a u szczytu 5,6 metrów szerokości i 6,6 metrów wysokości. Mur wyposażony jest w liczne wieże obronne, strażnice i magazyny, w których przechowywano żywność i broń.

Wielki Mur w różnych okresach historycznych 


Pierwsze umocnienia powstawały już od 760 roku p.n.e , były budowane przez pojedyncze królestwa. Najstarsze źródła pisane na ich temat pochodzą z 656 roku p.n.e i dotyczą murów królestwa Chu.
Pierwszy " Wielki Mur" miał wznieść pierwszy cesarz Chin ( Qin Shi Huang ) w III w. p.n.e . Miała to być zarówno zapora przed najazdami jak i symbol potęgi władcy. Legenda głosi, że przy budowie tego muru miało zginąć ok.  mln robotników, których ciała miano  zamurować w ścianach.
   Wielki Mur Chiński budowano z przerwami ponad 2000 lat.  Ostatecznie budowę zakończono w XVI w. n.e .



     Mur, nawet w czasach swojej świetności , nie spełniał nigdy roli fortyfikacji, zdolnej zatrzymać silną armię. Stanowił jednak skuteczną zaporę przed atakami małych ord, zapewniając względny spokój, na terenach przygranicznych umożliwiając prowadzenia handlu wzdłuż Jedwabnego Szlaku.

 W przypadku zmasowanego ataku zorganizowanej armii, mur był prawie bezużyteczny, mógł jedynie spełniać funkcję  systemu wczesnego ostrzegania. Do przekazywania wiadomości alarmowych, na wypadek zbliżania się wojsk nieprzyjaciela, służyły wieże sygnalizacyjne rozmieszczone co 100 metrów, na których w  nocy zapalano ogień, a w dzień puszczano dym, który błyskawicznie był przekazywany wzdłuż całego kraju, systemem od "wieży do wieży ". W jego historii mur, był wielokrotnie forsowany przez ludy z Wielkiego Stepu( Turków i Mongołów).

Wbrew  powszechnemu przekonaniu, Wielki Mur Chiński nie jest widoczny ( gołym okiem ) z dalekiego kosmosu ( np z księżyca). Widoczny jest natomiast z niskiej orbity okołoziemskiej  tak samo jak, autostrady, lotniska czy tamy.

Wielki Mur ledwie widoczny z wysokości 2,5 km ( 97,5 km brakuje jeszcze do kosmosu)



sobota, 5 października 2013

Superczołg PL-01 - Nadzieja Polskiego Holdingu Obronnego

Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach (1-3 września) zaprezentowany został nowy, koncepcyjny pojazd bojowy polskiej konstrukcji. Czołg PL-01 CONCEPT powstaje we współpracy polskich firm z brytyjskim koncernem BAE Systems. Ten drugi odpowiada za produkcję i dostarczanie części elementów, ale projekt nowej maszyny jest jak najbardziej przejawem naszej rodzimej myśli technicznej.



PL-01 CONCEPT ma konstrukcję modułową - poszczególne systemy można skonfigurować zależnie od wymagań klienta. Najważniejszym priorytetem głównego producenta, czyli Polskiego Holdingu Obronnego, jest jednak spełnienie wymagań stawianych przez polskie Ministerstwo Obrony. Uzasadnione jest to tym, że PL-01 powstaje jako część wartego dziesiątki miliardów złotych programu modernizacji polskiej armii, który ma się zakończyć do 2022 roku. Sam czołg PL-01 ma zaś trafić do produkcji w 2018 roku.


Serce nowego czołgu będzie stanowić silnik hybrydowy( konkretnych informacji na temat osiągów, producenci nie chcą na razie zdradzić)






PL-01 CONCEPT będzie dysponował sporą siłą ognia dzięki zastosowaniu modułowej, bezzałogowej wieży, na której można zamontować działo kalibru 105 mm lub 120 mm. Będzie ono wyposażone w automatyczny system podawania amunicji, umieszczony z tyłu wieży. Pojazd będzie również posiadał karabin maszynowy 7,62 mm oraz zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, który może zawierać karabin 7,62 mm, karabin większego kalibru - 12,7 mm lub 40 mm wyrzutnik granatów.

Sprawne prowadzenie ognia umożliwią systemy optoelektroniczne, które pozwolą na ciągłą obserwację otoczenia pojazdu zarówno w dzień, jak i w nocy. Nie zabraknie również systemów automatycznego wykrywania celów, naprowadzania pocisków i rozróżniania wróg-przyjaciel. Całość będzie podpięta do centralnego systemu zarządzania polem walki, który również powstaje w ramach wspomnianego wcześniej projektu modernizacji polskiej armii.




Polski wóz wsparcia piechoty "Anders"

Anders, został zaprojektowany przez gliwicki Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM sp. z o.o. Pierwszy prototyp skonfigurowany jako wóz wsparcia ogniowego publicznie zaprezentowany został we wrześniu 2010 roku na targach uzbrojenia w Kielcach. Platforma otrzymała nazwę na cześć generała Władysława Andersa. Matką chrzestną została córka generała, Anna Maria Anders. Przygotowanie oraz realizacja prototypu wozu kosztowały 20 mln